”Ostamme vain toimivaa mainontaa”
Sotkamolainen E.I. Piipponen Oy on lunastanut paikkansa maastohiihtoon erikoistuneiden kauppojen kärjessä uskomalla laatuun. Se edellyttää sitä myös markkinoinnin kumppaniltaan.
Vuokatin Intersportin myymäläpäällikkö Jarkko Kiiskinen on hetki sitten tehnyt suksikaupat toiselta puolelta Kainuuta tulleen asiakkaan kanssa. Tämä oli ajanut Vuokattiin varta vasten suksikaupoille lehtimainoksen perusteella.
– Monen muun asiakkaan tapaan hänkin kiitteli sitä, että mainostamme paikallisissa lehdissä. Kainuussa on erittäin tärkeää näkyä sekä printtimediassa että digitaalisissa kanavissa, Kiiskinen sanoo.
Vuokatin myymälän henkilökunnan vahva maastohiihdon asiantuntemus ja myös vuosikymmenten aikana luodut suhteet tavarantoimittajiin ovat luoneet sille maineen kyvykkäänä hiihtäjien kumppanina hiihtäjän päämääristä riippumatta.
– Me olemme olemassa sekä huippu-urheilijoita että kuntoilijoita ja aktiiviliikkujia varten. Haluamme palvella osaamisellamme niin paikalliset ihmiset, Vuokatissa lomailevat kuin ulkomaiset huippuhiihtäjätkin, Kiiskinen kertoo.
Myös liikkeen sijainti aivan urheilukylän keskellä ja kisalatujen vieressä palvelee kaikkia asiakasryhmiä. Sekä tietenkin tarkkaan harkittu tuotevalikoima.
– Valikoimassamme on vähän parempia välineitä kuin monissa muissa kaupoissa, koska asiakkaat tietävät, että paremmilla välineillä liikkumisesta nauttii enemmän.
Suunnitelmallinen mainonta tuo parempia tuloksia
Yhdeksän vuoden ajan E.I. Piipposen mainonnasta vastannut Hilla Groupin myyntipäällikkö Miia Väisänen kiittelee, että Piipposen henkilökunnalla on vahva ymmärrys markkinoinnista, mikä näkyy muun muassa mainonnan suunnitelmallisuutena.
– Jarkko haluaa tietää, miten mainonta eri kanavissa toimii, ja käyttää sitä tietoa tulevien kampanjoiden suunnittelussa. Toisaalta hän myös kyselee ja haluaa nähdä tuloksia, Väisänen kuvailee.
Kiiskisen mukaan mainonnan ymmärtäminen ja tulosten vertaileminen on kaiken a ja o. Kun käytettävissä on Hilla Groupin asiantuntemus, oman yrityksen pitkä kokemus mainostamisesta ja lisäksi muiden kauppiaiden kokemukset markkinoinnista eri puolilta Suomea, ratkaisuja on helpompi miettiä.
– Haluamme ostaa vain sellaista mainontaa, joka toimii, Kiiskinen sanoo.
Kainuulaiset sanomalehdet ja myös matkailulehti Vuokatti News ovat E.I. Piipposelle mainonnan luottokanavia. Niiden rinnalle uusina mainonnan ratkaisuina ovat nousseet digitaaliset tuotteet.
Yhteistyö Hilla Groupin kanssa on ollut sujuvaa, saumatonta ja ennen kaikkea paikallista.
– Meillä on ollut käytössä digikampanjoita lehtien verkkosivuilla, ja myös ulkomainostaulujen käyttö on aloitettu. Niissä mainoksen sisältö täytyy miettiä tarkkaan, mutta ne toimivat sekä brändi- että tuotemarkkinoinnissa, Kiiskinen sanoo.
Hilla Groupilla on ulkomainostauluja eri puolella pohjoista Suomea, ja niistä seitsemän on Kainuussa. Vuokattiin, aivan Intersportin kupeeseen nousi taulu loppuvuodesta. Tuorein taulu on kuutostien varrella, jossa mainokset näkyvät Sotkamosta Kajaaniin matkustettaessa.
– Niiden suosio kasvaa koko ajan, ja sesonkiaikoina ilmoitustilat ovat täynnä myös Kainuussa, Miia Väisänen kertoo.
3D-kuutio herättää huomiota ja tuo tuloksia
Miia Väisänen kertoo, että Hilla Groupin uusin digimainostyyppi, 3D-kuutio, on saanut erinomaisen vastaanoton asiakkaiden keskuudessa. Yksi tyytyväisistä on E.I. Piipponen.
- Kysymyksessä on digitaalisissa palveluissa näkyvä bannerimainos, johon saa 4 eri mainospintaa. 3D-kuutiossa pinnat vaihtuvat automaattisesti tai pyörittämällä (katso tästä esimerkki). Liikkuvuus lisää mainoksen huomionarvoa, Väisänen taustoittaa.
- Banneria klikkaamalla asiakas siirtyy haluttuun verkkosivuun, 3D-kuutioon saa halutessaan jokaiselle pinnalle oman linkin. Vuokatin Intersportin mainosta klikkaamalla asiakas siirtyi hiihtovarusteiden uutuuksien kuvastoon, Väisänen jatkaa.
Intersportin 3D-bannerimainoksen raportti oli mieleistä luettavaa sekä myyjälle että asiakkaalle: mainos saavutti jopa puolet enemmän klikkauksia kuin perinteinen bannerimainos.
– Mainos oli erittäin toimiva, ja tämän mainostyypin käyttöä jatketaan ilman muuta, Kiiskinen sanoo.
Hän kiittelee Hilla Groupin pitkään jatkunutta yhteistyötä tulokselliseksi.
– Olen ollut talossa vuodesta 2007 asti ja ollut mukana mainonnassa siitä alkaen. Yhteistyö Hilla Groupin kanssa on ollut sujuvaa, saumatonta ja ennen kaikkea paikallista.