tiistai 22.9.2020 | 03:58
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Chatlääkäri sai Kalajoella vähän käyttäjiä, mutta paljon suosiota – Pilotti päättyi elokuun lopussa, mutta samankaltaiseen etäpalvelun tarjoamiseen tullaan mahdollisesti vielä palaamaan

Hanna Parhaniemi
Ke 9.9.2020 klo 07:00

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

Toukokuun loppupuolella Kalajoella alkanut chatlääkäripilotti päättyi elokuussa, eikä jatkoa ole tällä erää luvassa.

Alunperin pilotin oli tarkoitus kestää heinäkuun puoliväliin. Sitä päätettiin kuitenkin jatkaa elokuun loppuun saakka, jotta saataisiin mahdollisimman paljon käyttäjäkokemuksia toiminnasta.

Kuntalaisilta pilotin aikana kerätyt käyttökokemukset olivat hyvin positiivisia. Käyttäjiä oli kuitenkin verrattain vähän, vain 36.

– Pilotin pohjalta teemme ratkaisuja tulevaisuuden toiminnan ja palvelujen kehittämisen suhteen. Koska käyttäjämäärät pilotin aikana olivat vähäiset suhteessa siihen resurssiin mitä tällaiseen toimintaan pitäisi tällä samalla konseptilla satsata, emme tässä vaiheessa suoraan jatkaa chat-toimintaa pilotin jälkeen, terveyskeskuslääkäri Mervi Manninen kertoo.

Todennäköisesti tämän tyyppiseen sähköiseen palveluun tullaan kuitenkin vielä palaamaan, sillä etälääkäripalvelu on tulevaisuuden toimintaa ja pilotista saadut palautteet olivat kuitenkin positiivisia.

– Ehkei ollut vielä tämäntyyppisen toiminnan aika, mutta hienoa että saimme kokeilla ja että valtaosa käyttäjistä oli tyytyväisiä. Nyt täytyy tämän pohjalta pohtia, miten saisimme hyödynnettyä digitalisaation mahdollisuuksia jatkossa, ylilääkäri Anu Eskelinen sanoo.

Manninen toteaa, että konsepti saattaa olla aikanaan hieman erilaisempi.

– Kalajoki haluaa olla ensi linjassa kehittämässä palveluita, Manninen korostaa.

Chatlääkäri käsitteli potilaiden asioita keskimäärin 20 minuutissa. Nopein asia, todennäköisesti reseptin uusinta, selvisi parissa minuutissa. Kiperimmät asiat veivät 40-45 minuuttia.

Chatin käyttäjiltä kerättiin palautetta kolmen kysymyksen nopeana kysymyspakettina Microsoftin Forms -kyselyä käyttäen. Tähän vastasi 23 asiakasta kuntalaischatin puolelta. Kysymyksen "kuinka todennäköisesti suosittelisit palvelua perheenjäsenellesi tai ystävällesi" yleisarvosana oli 5,26 (maksimi 6).

– Eli tämän perusteella palvelua pidettiin hyvänä ja suositeltavana, Manninen toteaa.

Suurin osa vastanneista oli pyytänyt chatissa terveysneuvontaa. Vain yksi asiakas koki, ettei ollut saanut asiaansa hoidettua chatissä.

Manninen kiittelee palvelua kokeilleita käyttäjiä innokkaasta palautteenannosta, mikä oli tärkeää palvelun arvioimiseksi ja jatkokehitystyön tueksi.

#