maanantai 30.3.2020 | 12:00
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Opettajaakin etätyö jännitti aluksi – Tommi Känsäkangas opettaa Merenojan koululaisille liikuntaakin etänä: "Oppilaat tekevät lenkin ja jakavat kuvakaappauksen Sporttracker-sovelluksen reitistä"

Vaikka uuteen tilanteeseen oli aikaa valmistautua vain vuorokausi, kaikki on sujunut hyvin

Sari Passoja-Verronen
Pe 20.3.2020 klo 13:48

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

Merenojan koululla historiaa, yhteiskuntaoppia ja liikuntaa opettava lehtori Tommi Känsäkangas myönsi, että ensimmäinen etätyöpäivä keskiviikkona jännitti häntä.

–Toimiiko ohjelmistot? Miten oppilaat käyttäytyvät? Onnistuuko opiskelu ja oppiminen etänä?

Kahden päivän perusteella etäopetus sujuu kuitenkin yllättävän hyvin. Känsäkangas toteaa tilanteen muuttuneen niin nopeasti, että he eivät olleet etukäteen perehtyneet etäopetusohjelmistoon, koska valtioneuvoston linjaus tuli maanantaina iltapäivällä ja käytännössä vasta tiistain normaalin työpäivän aikana.

– Sen jälkeen suunniteltiin, luotiin käytänteitä ja perehdyttiin etäopetusohjelmistoon. Työtunteja ei tiistaina laskettu, koska keskiviikkona kaiken piti toimia. Onneksi meillä on oppilailla chromebookit, sähköisiä oppimateriaaleja ja oppilaat ja henkilökunta osaavat käyttää niitä. Ilman tätä taustaa vuorokauden varoitusajalla siirtyminen etäopiskeluun ei olisi toiminut näin jouhevasti ja olisimme kohdanneet melkoisia haasteita.

Opettaminen hoituu kotona keittiön pöydän ääressä. Työkaluina hänellä on Android-pohjainen työkännykkä ja Chromebook. Historiassa oppikirja on sähköinen Studeon kirja, jossa tekstit ja tehtävät ovat samassa kappaleessa. Opettaja voi lisätä kirjaan aineistoja ja tehtäviä. Yhteiskuntaopissa on käytössä perinteinen oppikirja.

– Lisäksi käytän paljon gGooglen ohjelmistoja, kuten slide-diaohjelmaa ja classroom-opetusohjelmaa, jonka kautta oppilaille voi jakaa aineistoja ja tehtäviä, Känsäkoski kertoo.

Etäopetusohjelmana on Google Meet (Android-laitteissa google Meet Hangouts). Siinä jokainen opetusryhmä on liittynyt samaan luokkahuoneeseen ja käytössä on videoyhteys ja mikrofoni.

– Googlen palvelut toimivat kuin sanonnassa “junan vessa”. Eli mitään ongelmia ei kahtena ensimmäisenä päivänä ole ollut, eikä kyllä aiemminkaan.

Näin isoille ryhmille Känsäkangas ei ole aikaisemmin antanut etäopetusta, vaan kyseessä ovat olleet yksittäiset oppilaat.

Koronaepidemian etenemistä ja vaikutusta talouselämään ja koko maailmaan Tommi Känsäkangas on seurannut etäopetuksessa ysiluokkalaisten kanssa yhteiskuntaopin tunnilla.

– He ovat hyvin perillä asiasta. Korona mietityttää ja pelottaa myös yläkouluikäisiä. Toki osalla suhtautumiseen vaikuttaa tieto siitä, ettei se ole nuorisolle niin vaarallinen kuin ikäihmisille.

Myös liikuntatunnit hoituvat hyvin etänä.

– Perusliikunnassa oppilaat tekevät juoksu-, kävely- tai pyörälenkin ja sitten jakavat kuvakaappauksen Sporttracker-sovelluksen reitistä. Sovellus on ilmainen ja näin opettaja näkee reitin, käytetyn ajan ja matkan. Tämäkin on sujunut ja oppilaat hallitsevat sovellusten käytön yllättävän hyvin. Välillä paremmin kuin me opettajat, hän naurahtaa.

Etäkoulupäivät ovat Merenojan koululla normaalipäivän aikataulutuksella. Näin myös opetus on pääosin reaaliaikaista.

– Suurin osa tehtävistä tehdään oppituntien puitteissa. Myös tauot menevät normaalin lukujärjestyksen mukaisesti. Toki läksyt tehdään omalla ajalla. Ainoastaan liikuntasuorituksen voi tehdä kello 18 mennessä myös koulupäivän jälkeen, Känsäkangas kertoo.

Hän on opettanut Kalajoen yläasteella/Merenojan koululla yli kaksi vuosikymmentä. Lisäksi hän on ollut apulaisrehtorina ja opinto-ohjaajana,.

Oppilaiden Känsäkangas toteaa suhtautuneen etäopetukseen yllättävän tyynesti eikä mitään isompia mielenilmauksia ole ollut.

– Oppilaat ymmärtävät tilanteen ja osa on helpottuneita etäopetuksesta. Voi olla, että parin viikon päästä uutuudenviehätys katoaa ja kotona oleskelu alkaa kyllästyttää.

Haastavinta Tommi Känsäkankaan mielestä on ollut etäopetuksen käyttöönotto nopealla aikataululla, kun suurin osa asioista pitää miettiä uudelleen.

– Toki pitkään opettajana olleelle muutokset ja haasteet ovat paikallaan. Uuden opettelu aina motivoi ja antaa lisämotivaatiota työhön,

Tavallisesta opettamisesta Känsäkangas kaipaa eniten suoraa kanssakäymistä.

– Opettaminen on hyvin sosiaalista ja ihmisläheistä puuhaa. Meillä on myös mukava työporukka ja tässä ammatissa kollegoiden kanssa keskustelu on tärkeää. Etätyössä ollaan enemmän yksin. Toki meillä on on google Meetissä oma “kahvihuone”, jossa voi tauoilla vaihtaa ajatuksia ja purkaa tuntojaan.

Uudessa ja haastavassa tilanteessa mennään päivä ja viikko kerrallaan.

– Ja tästäkin selvitään! Kiitos fiksujen oppilaiden ja ammattitaitoisten opettajien.

#