tiistai 22.9.2020 | 04:04
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Kolumni

Matkailun kuulumisia -palsta: Visit Kalajoki kokoaa Kalajoen matkailutarjonnan houkuttelevaksi kokonaisuudeksi

Ke 26.2.2020 klo 10:03

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

Kalajoki Matkailuyhdistys, markkinointinimeltään Visit Kalajoki, perustettiin matkailuyritysten toimesta vuonna 2004 tarkoituksenaan vastata Kalajoen matkailualueen yhteismarkkinoinnista. Alueen matkailupalveluiden jatkuvasti lisääntyessä matkailuyhdistyksen rooli tarjonnan kokoavana voimana on yhä keskeisempi.

Visit Kalajoki tekee matkailumarkkinointia niin alueellisesti, valtakunnallisesti kuin kansainvälisestikin. Yhdistyksemme keskeisiin tehtäviin markkinoinnin ohella kuuluvat matkailualueen imagon ja brändin kehittäminen, myynnin edistäminen, jäsenten edunvalvojana toimiminen sekä aluetapahtumien kehittäminen. Matkailuyhdistys koordinoi myös itse muutamia vuosittaisia aluetapahtumia, suurimpana venetsialaiset ilotulituksineen.

Toimintamme päätavoitteena on lisätä Kalajoen tunnettuutta houkuttelevana matkailukohteena ja sitä kautta kasvattaa matkailijamääriä, yritystoimintaa, matkailutuloja sekä -työpaikkoja. Tärkeänä tavoitteena on niin ikään ympärivuotisen matkailun lisääminen sekä kansainvälistyminen.

Yhdistyksen toiminnassa on mukana tällä hetkellä 60 jäsentä. Jäsenmäärä on kasvanut merkittävästi muutaman viimeisen vuoden aikana: Lähestulkoon kaikki Hiekkasärkillä toimivista matkailuyrityksistä kuuluu jäsenistöömme. Lisäksi yhteismarkkinointiin on tullut mukaan yhä enemmän Kalajoen keskustan toimijoita sekä lähialueen matkailuyrityksiä. Merkittävin osa, yli puolet, yhdistyksen toiminnan vaatimasta rahoituksesta saadaankin jäseniltä. Neljäsosa tulee matkailun kehittämishankkeilta ja viidesosa Kalajoen kaupungilta.

Yhtenä keskeisenä osa-alueena yhdistyksen toiminnassa kuluttajamarkkinoinnin ohella on ryhmä- ja tapahtumamyynninedistäminen. Tavoittelemme Kalajoelle ensisijaisesti isoja tapahtumia, seminaareja ja kokouksia, joilla pyritään saamaan aikaan laajoja taloudellisia vaikutuksia alueelle.

Kollegani Heidi O’Gorman on työskennellyt yhdistyksessämme vuoden verran tapahtumamyynnin parissa ja on osoittanut hienoja tuloksia lyhyessä ajassa yhdessä kumppaniemme kanssa.

Kansainvälisessä markkinoinnissa keskitymme etenkin naapurimaihin sekä lisäksi saksankieliseen Keski-Eurooppaan ja Aasiassa Japaniin. Kansainväliseen markkinointityöhömme kuuluvat muun muassa myynti- ja messumatkat, matkanjärjestäjien tutustumisvierailut, markkinointimateriaalien tuottaminen sekä kuluttajakampanjoiden toteuttaminen. Arvokkaan työpanoksen kansainvälisen matkailun kehittämiseen antaa yhdistyksessämme projektipäällikkö Helena Eijsberg.

Yhdistyksen toimintaa pyörittää kolmen naisen tehotiimi, joka tekee työtä isolla sydämellä ja erittäin henkilökohtaisella otteella. Tämä näkyy hyvin esimerkiksi Visit Kalajoen some-kanavilla, joiden sisällöntuotannosta tiimimme vastaa. Yhteistyötä tehdään tiiviisti myös Kalajoen kaupungin ja Kalajoen yrittäjäyhdistyksen kanssa. Matkailuyhdistys muodostaa tiiviin verkoston, jossa alueen yritykset tekevät aktiivista yhteistyötä keskenään sparraten ja markkinoiden toisiaan. Täällä on

hyvä tekemisen meininki, ja olen iloinen ja kiitollinen siitä, että saan olla mukana kehittämässä Kalajoen matkailua.

Johanna Rautio,

toiminnanjohtaja,

Kalajoki Matkailuyhdistys

#