sunnuntai 5.7.2020 | 01:21
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Oulaskankaan sairaala luopuu rajoitetuista asiakaspalvelun soittoajoista – Jatkossa sairaalaan saa puhelinyhteyden vuorokauden ajasta riippumatta

Takaisinsoittopalvelu mahdollistaa terveydenhuollon paremman tavoitettavuuden

Arja Kangas
Ti 12.11.2019 klo 09:09 | päivitetty ti 09:09

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

Viestintäratkaisuja asiakaspalveluun tarjoava Aurora Innovation ja Oulaskankaan sairaala aloittavat yhteistyön tarjotakseen Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin alueella asuville puhelinyhteyden terveydenhuoltoon vuorokauden ajasta riippumatta.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Oulaskankaan sairaala on vastedes tavoitettavissa kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä sen sijaan, että asiakaspalvelun soittoaikoja olisi rajoitettu. Lisäksi takaisinsoittopalvelu mahdollistaa hoitohenkilökunnan työympäristön rauhoittamisen, eikä ihmisten tarvitse käyttää aikaa puhelimessa jonottamiseen.

– Meillä takaisinsoittopalvelun ajatuksena on säästää osastonsihteerien ja hoitohenkilökunnan aikaa olemassa oleville tehtäville, kun puhelin ei jatkuvasti soi ja keskeytä tehtävää. Järjestelmästä saatavat tiedot kertovat meille puheluiden todellisen määrän ja näin ollen auttavat henkilökunnan resurssoinnissa. 24/7-malli oli mielestämme järkevä vaihtoehto, sillä nyt asiakkaamme voivat soittaa meille silloin kun heille sopii ja me hoidamme puhelut järjestelmällisesti listauksen mukaan, sanoo Oulaskankaan sairaalan osastonhoitaja Katariina Huhtala.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen keväällä 2019 tekemän tutkimuksen mukaan 95 prosenttia kyselyyn vastanneista terveyskeskuksista oli takaisinsoittojärjestelmän piirissä. Näistä kuitenkin vain kymmenellä prosentilla järjestelmä oli käytössä koko terveyskeskuksen aukioloajan.

– Me kaikki tiedämme, miten turhauttavaa on pystyä soittamaan terveyskeskukseen vain tiettyinä, ennalta määriteltyinä aikoina. Kun me aloitimme toimintamme Suomessa kymmenen vuotta sitten, jo pelkästään takaisinsoittopalvelu oli kammoksuttu ajatus. Terveyskeskusten tavoitettavuus vaatii samanlaista asennemuutosta kuin takaisinsoiton kanssa on käyty läpi. Me emme vain tarjoa tavoitettavuutta parantavaa teknologiaa, vaan myös autamme terveyskeskuksia omaksumaan uusia tapoja ajatella ajan käyttöä, sanoo Aurora Innovationin Suomen maajohtaja Mikael Liias.

Vuonna 1996 Ruotsissa perustettu Aurora Innovation on toimittanut yli 3000 pilvipohjaista asennusta Euroopan terveydenhuollon markkinoilla, ja sillä on toimistot viidessä maassa.

#