tiistai 26.5.2020 | 08:13
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

"Pitäisi saada hullunrohkeita ideoita ja jopa toteuttaa niitä", Pohjois-Pohjanmaan matkailuparlamentti koolla Kalajoella – ympärivuotisuus yhteisenä haasteena

Sari Passoja-Verronen
To 19.9.2019 klo 15:15

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

Pohjois-Pohjanmaan jokavuotinen matkailuparlamentti on kokoontunut tällä kertaa Kalajoelle. Matkailuväkeä puhuttavat viestintä, kestävä matkailu ja kulttuuri. Avauspäivänä torstaina aiheina olivat muun muassa matkailun strateginen kehittäminen, josta kertoi Visit Finlandin johtaja Kristiina Hietasaari. Lapin matkailun strategiasta puolestaan kertoi matkailuasiantuntija Satu Luiro Lapin liitosta.

Ympärivuotisuus on matkailutoimijoiden yhteinen haaste. Kristiina Hietasaari muistuttaa, että matkailukohdetta tulee ensin kehittää ja vasta sitten markkinoida.

– Ympärivuotisuus luo hyvinvointia ja parantaa toimialan kannattavuutta. Sen lisääminen houkuttelee investointeja, helpottaa työvoiman kohtaanto-ongelmaa ja tuo tuloa muille toimialoille matkailun kasvaessa. Tavoitteena on, että lähivuosina meillä on neljä kohdemarkkinoilla tunnettua, vetovoimaista ja ympärivuotista matkailualuetta, kertoi Hietasaari.

Hänen mukaansa matkailun kestävä kasvu edellyttää, että matkailijavirrat kasvavat eri puolilla Suomea ja ympärivuotisesti.

– Missiomme on auttaa kaikkia kehityskykyisiä ja haluisia yrityksiä ja yritysverkostoja kasvattamaan kansainvälistä liiketoimintaansa kaikkialla Suomessa.

Suomen matkailu kasvaa noin neljän prosentin vuosivauhtia, ja näkymät tuleville vuosille ovat poikkeuksellisen myönteiset. Maailmalla kaivataan juuri nyt sitä, mitä Suomi voi tarjota: luonnon rauhaa, turvaa, ruuhkattomuutta, puhtautta ja aitoutta.

Hietasaari totesi, että Visit Finlandin visiona on tehdä Suomesta älykäs matkakohde, joka tarjoaa edelläkävijänä matkailijalle sujuvimman polun haaveilusta matkalle. Tehtävänä on ottaa digitaalisuus valtakunnallisesti haltuun ja tukemaan matkailun kasvua.

Visit Finland on osa Business Finlandia ja sen toiminta rahoitetaan valtion budjetista. Vaikka matkailun määräraha on nyt budjettiriihessä pienentynyt ensi vuodelle, Hietasaari ei ole pettynyt.

– Se on päinvastoin voitto, sillä jossain vaiheessa meille tarjottiin jopa nollaa.

Kalajoen matkailun kehittyminen on sekä Kristiina Hietasaaren että Satu Luiron mielestä ollut huikeaa viime vuosina.

– Olen käynyt täällä viimeksi seitsemän vuotta sitten ja onhan paikka muuttunut melkoisesti, Luiro hämmästeli.

Hänen mukaan matkailussa omilla vahvuuksille rakentaminen vie pitemmän päälle parhaiten eteenpäin, mutta ehkä lappilaisesta meiningistä voisi Kalajoella ottaa oppia yhteistyössä, pitkäjänteisyydessä, rohkeudessa ja kestävyydessä.

– Pitäisi olla rohkeutta ajatella "out of the box", saada hullunrohkeita ideoita ja lähteä jopa toteuttamaan niitä. Mutta ei tietenkään mitään holtitonta riskiä pidä ottaa.

Lapin matkailun menestyksen takana onkin Luiron mukaan muun muassa yrittäjien rohkeus ja sisu, vetovoimaiset ja laadukkaat tuotteet ja palvelut sekä pitkäjänteinen brändin rakentaminen ja vahva panostus markkinointiin. Kansainväliseen matkailumarkkinointiin on panostettu alusta lähtien.

Luiro totesi, ettei Lappi ole vielä mikään mallioppilas kestävyydessä, mutta heillä on yrittäjäkentässäkin vahva tahtotila kestävyyden rakentamiseen.

– Ja sitä kautta ympärivuotinen matkailu ja mitä kaikkea siihen liittyy, on varmaan sellainen asia mitä meidän kaikkien pitää opetella.

Tulevaisuuden megaluokan haasteina Lapin matkailussa on taloustilanne, turvallisuus, lentoliikenteen päästöt sekä ilmastonmuutos. Muutokset luonnonympäristössä, kuten lumen puute alkutalvesta, vaikuttavat myös matkailuun.

Kalajoki Matkailuyhdistys ry:n toiminnanjohtaja Johanna Rautio kertoi Kalajoella kehittämisen pääpainon olevan tällä hetkellä Marinan alueella ja arktisen meren hyödyntämisessä.

– Meillä taas haasteena on arktisen kesän kehittäminen ja tunnetuksi tekeminen, Luiro sanoi.

Kansainvälistymisaste on Kalajoella tällä hetkellä noin neljä prosenttia. Hiekkasärkät Oy:n toimitusjohtaja Janne Anttila kertoi tavoitteena olevan ensivaiheessa 14 prosentin taso.

– Tässä jos jossakin on nyt merkittävän yhteistyön paikka. Kalajoki ei ole yksin riittävän vetovoimainen, vaan meidän on kyettävä luomaan mahdollisimman pian riittävän iso kokonaisuus, jonka voimme brändätä ja jonka sisällä on riittävä määrä kansainvälisen huomiokynnyksen ylittäviä elementtejä.

Kalajoen strategisena tavoitteena on nostaa matkailutulo nykyisestä noin 40 miljoonan euron tasosta 80 miljoonaan euroon.

– Kasvun näkökulmasta on olennaista vahvistaa vahvuuksiamme ja samaan aikaan kehittää palvelujamme ympärivuotisemmaksi. Meri on meidän tunturimme, meidän erämaamme. Merellisen imagon ympärille voimme rakentaa aktiivisen tekemisen, oppimisen ja jakamisen polun, Anttila totesi.

Perjantaina matkailuparlamentissa puhetta synnyttävät muun muassa mainostoimisto NTRNZ Media Oy:n perustaja ja luova johtaja Teemu Hostikka, Eumer Finland Oy:n markkinointi ja vientijohtaja Olli Ojamo, Drama Queen Communications Oy:n projektipäällikkö Veera Silvendoin ja Rukakeskus Oy:n kehitysjohtaja Jusu Toivonen. Hotelli Iso-Syötteen johtaja Juha Kuukasjärven aiheena on kriisiviestintä kriisin sattuessa.

#