tiistai 26.5.2020 | 08:37

Monien kivien Kalla – Mehtäkylän koulu kävi Ansio-risteilyllä Maakallassa

KS
Ma 16.9.2019 klo 11:45

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

Mehtäkylän koulu kävi kokonaisuudessaan Ansio-risteilyllä ja Maakallassa elokuun loppupuolella. Retki täydensi koulun keväällä Hiekkasärkillä pitämää leirikoulua, jonka yhtenä teemana oli meri ja meren merkitys Kalajoelle.

Oppilaat kirjoittivat kokemuksistaan retkeltä.

Olimme tiistaina 27.8. Ansiolla Kallassa. Siellä oli tosi mukavaa. Kaikilla oli niin mukavaa, että haluaisi sinne uudestaan. Ansio oli tosi hieno. Me saatiin ajaa Ansiolla. Me saatiin myös pullaa ja mehua ja hyvää lohikeittoa.

Kallassa oli käräjäkivi, joka oli hieno. Sen tykönä sovittiin kaikki Kallan asiat. Siellä oli kirkko ja pappila ja näkötorni. Sen portaat oli tosi jyrkät. Maakallassa oli eläinten luita, esimerkiksi hylkeen. Moni otti muistoksi kiven.

Maria Eteläniemi 3. lk

Parasta reissussa oli ruoka ja kyyti. Maakallasta mieleeni jäi kirkko ja pappila. Näimme hylkeen kallon. Saimme ohjata Ansiota.

Peetu Tölli 2.lk

Odotin Ansio-risteilyä niin innoissani. Laiva oli isompi kuin luulin. Kun kaikki olivat kyydissä, matka alkoi. Ihailin maisemia. Parasta oli se, että laivassa oli pieni ja söpö koira. Ennen kuin olimme perillä Kallassa, söimme maailman parasta lohikeittoa. Kallassa kävimme vanhassa museotalossa ja menimme myös katsomaan kirkkoa ja pappilaa. Kun piti lähteä takaisin laivalle, otin muistoksi sileän kiven.

Alisa Saukko 4.lk

Minä muistan, kun nousimme kyytiin. En ollut koskaan tuntenut semmoista tunnetta. Minua pelotti ja jännitti samaan aikaan. Kun lähdimme liikkeelle, pelko hävisi ja tiesin, että tulisi mukavaa. Katsoin kavereiden kanssa, kun vesi loiskui kannelle. Se oli siistiä. Sitten kun istuimme kannella, sai käydä juomassa ja syömässä mehua ja pullaa. Sitten näimme Maakallan ja Rantakallan yhtä aikaa. Menimme syömään lohikeittoa. Siellä miehistö oli tosi mukava. Kun pääsimme Maakallaan, otettiin valokuvia.

Jatkoimme matkaa ja ensimmäinen kivi, jonka päälle astui, piti viedä siellä Kallassa olevalle merkille. Kävimme katsomassa Pasi Pääkköstä, jolta sai kysyä kysymyksiä. Kävimme Maakallan kirkolla ja lauloimme yhden virren. Kävimme näkötornissa. Kävimme myös Suomen pienimmässä pappilassa.

Lähdimme kotimatkalle ja nostimme purjeet. Se oli hienoa. Kun pääsimme rantaan, bussi odotti meitä. Mukavinta oli laivassa olo kavereiden kanssa.

Veikka Tölli 5.lk

Oli siistiä nähdä merimetsoja ja joutsenia.

Saara Mehtälä 1.lk

Meri oli niin siistin näköinen. Oli kiva saada katsoa kiikarilla eri asioita.

Noel Sorvari 0lk

Linja-auto vei meidät Rahjan kalasatamaan, jossa mentiin laivaan. Heti kapteeni ja muut tervehti meitä, niin oli tosi hyvä vastaanotto. Laivassa varmaan kaikki silittivät ihanaa Kata-nimistä koiraa. Kaikkien mielestä oli tosi hauskaa, kun laiva lähti liikkeelle. Vähän ajan päästä meille tuotiin vilttejä ja pehmusteita. Me käytiin laivan alakerrassa pullalla ja mehulla. Kun oltiin perillä Maakallassa, syötiin tosi hyvää kalakeittoa.

Meistä otettiin kuva, ennen kuin pääsimme pois laivasta. Kallassa oli sellainen tapa, että ensimmäinen kivi, johon astui, viedään merimerkille. Kaikki veivät kivensä sinne. Me käytiin katsomassa vanhaa kalamajaa. Me saatiin nähdä erilaisia lintujen ja hylkeiden pääkalloja. Sieltä sai ostaa savusiikaa ja hylkeennahasta tehtyjä avaimenperiä. Kun kävelimme rantaan päin, minä huomasin pienen linnun pääkallon.

Seuraavaksi mentiin vanhaan kirkkoon. Siellä ei voinut istua, vaan piti olla polvillaan. Me laulettiin kirkossa yksi laulu. Sitten mentiin näkötorniin ja ylhäältä oli tosi hienot maisemat. Pappilassa oli vanhoja huonekaluja ja kirjoja. Minä löysin sieltä geokätkön.

Paluumatkalla nostettiin laivassa purjeet ja saatiin ohjata laivaa.