keskiviikko 8.7.2020 | 01:47
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Kulttuuri

Ville Kinaret arvioi himankalaista alikulkutaidetta, osa 2: Galleria Kannustie – 8-tie -alikulku

Ville Kinaret
Pe 6.9.2019 klo 11:00 | päivitetty ma 10:12

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

Taideanalyysi. Galleria Kannustie – 8-tie -alikulku.

1.
Ville Kinaret

1. Alter ego on latinaa. Alter tarkoittaa ”toinen” ja ”ego” minä. Toinen minä. Taiteilija voi istuttaa taiteensa sisään itsensä, vaikka nimi tai kuvaus olisi faktisesti ihan väärin, ja tällöin termillä tarkoitetaan sitä, että taiteilija samaistaa itsensä teokseensa tai sen osaan.

Tämä ensimmäinen teos on vahva kunnianosoitus palkitulle taidemaalarille, taiteen tohtorille ja professorille, Riitta Nelimarkalle, joka on Elise-hahmonsa kautta suomalaisen värikkään naivismin keinoin merkittävimpiä alter egoa hyväksi käyttäviä taiteilijoita.

Tässä tuntemattoman taiteilijan Jore-teoksessakin kilvoittelee toinen minä, Jore, painostava harmaa ja toivorikas valkoinen. Aika klassista kontrastitaidetta. Naivia, sanoisin.

2.
Ville Kinaret

2. Hätäinen lähtisi toista teosta pitämään kroteskina nuorison kapinana, mutta syvempi tarkastelu osoittaa orastavaa nokkeluutta ja hiomatonta karskia sivistystä. Jos katsot kuvaa kerran, näet soikean auringon ja tekstin ”ÖIK”, mutta tämän teoksen tulkitsemiseen pitää tuntea

pohjoismaista historiaa. Kun teksti käännetään riimukirjoitukseksi ja teos tarkastellaan pohjoismaisen mytologian kontekstissa, niin oikea tarina teoksen takaa avautuu. ÖIK on hieman huolimattomasti taiteiltu, mutta riimuina teksti kääntyy latinalaisille kirjaimille muotoon ”KLIIK”. Kliik on kirjoitusasultaan lähellä tanskankielen ”klik” sanaa, joka on suomeksi ”napsauttaa”. Muinaisskandinaavisessa mytologiassa on Yggdrasil-puu, joka yhdisti myytin kaikki yhdeksän

maailmaa. Viisauden ja kuoleman jumala Odinilla klikkasi eräänä päivänä päässä ja mytologian mukaan hän päätti selvittää riimujen salaisuudet. Niinpä hän seivästi itsensä Gungnir-keihäällään kiinni puuhun ja riippui siinä yhdeksän päivää, jonka aikana oppi yhdeksän

maagista laulua ja 9 + 9 maagista riimua. Kuten näemme: ”ÖIKIN” eli ”KLIIKIN” yläpuolinen symboli muodostuu yhdeksästä viivasta: kuusi ympäriinsä törröttävää Gungnir-keihästä, kaksi taitettua Odinin jumaluutta ja keskellä maailmat yhdistävä Yggdrasil-puu.

Odinin havahtumisesta ja riimujen salaisuuksien avautumisesta kertova maalaus on merkkipaalu pohjoismaisesta mytologiasta ammentavan yhdentekevän taiteen keskellä. Kuuntele. Kuuletko? Kahinaa. Siellä Johan Egerkrans (kvg!) kääntyy Hästens-vuoteellaan!

3.
Ville Kinaret

3. Kolmannessa teoksessa upotaan yhä syvemmälle myytteihin ja mystiikkaan. Näet kolme valkeaa kumpua ja niistä kaikkein suurimmasta, keskimmäisestä, sinkoilevia roiskeita sekä usvaisen hahmotelman niiden yllä. Saman muodon löydät The Beatlesin Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band -albumin kannesta yläkulmasta. Kun vertaa seinässä olevaa valkoista siluettia Beatlesin levyn kanteen, hätkähtää yhtäläisyydestä. Kuvassahan on Aleister Crowley! Kultaisen aamunkoiton, hopeisen tähden ja Thelema-uskonnon maagi, okkultisti ja

profeetta. Suomalaisille Aleister Crowley on tuttu toki The Beatlesin, Ozzy Osbornen ja Led Zeppelinin musiikin kautta, mutta myös sitä kautta rakas ja läheinen, että näyttää ihan vanhalta Jean Sibeliukselta.

Tämä teos tavoittelee originelliä okkultistista mystisyyttä, mutta jää valitettavasti 70-luvun pop-kulttuurin vaikutuspiirin muovaamaksi halvaksi inspiraatioksi. Taiteilijalle kävi, kuten Aleister Crowleyn elämäkerran kirjottaneelle Richard Kaczynskille, hän halusi tulla tunnetuksi bändinsä House of Usherin syntikan soittajana, mutta joka paikassa tituleeraavat kirjailijaksi. Tämäkin yrittää olla taidetta, mutta tämä on vain jäljitelmää.

4
Ville Kinaret

4. He-hetkinen. Nyt on mahdollista, että olemme jonkin suuren äärellä. Neljännen teoksen humanoidi-hahmossa on jotain äärimmäisen tuttua. Voisin vaikka vannoa, että sen on tehnyt maailman johtava UFO-taiteilija Attila ”Miskolcin musta aukko” Boros. Mutta sen todennäköisyys, että unkarilainen Uranus-hullu uroniitti olisi jättänyt jälkensä himankalaiseen alikulkutunneliin on aika pieni. Lisäksi teos on olemukseltaa staattinen ja jäykkä. Se viittaisi

vahvasti vaikutteiden ottamiseen Pierre-Francois-Leonard Fontainelta sekä aikalaiselta Charles Percieriltä, jotka loivat jäykillä juhlallisilla hahmoillaan empiretyylin Ranskan hovissa. Ei avata

taideteosta liikaa. Annetaan katsojan päättää kumpi on kuvassa: Astrobiologinen ihme vai Napoleonin lampunjalka.

5.
Ville Kinaret

5. Kiertomme päättyy ihastuttavaan havaintoon: Galleriassa on opeteltu suomalaiset nykytaiteet ja nykytaiteilijat tarkkaan. Pyöräteoksen taidemuodoksi on valittu kirjallisuudesta ehkä paremmin tunnettu URS eli uusrahvaanomainen spekulatiivinen fiktio. Tällaisen taiteen ei

kuulu olla informatiivista, valistavaa tai korkeakulttuurin keinoja hyväksi käyttävää teemoitusta vaan ainoastaa viihdyttävää.

Gallerian läpikäyneelle tämä on ilahduttava lopetus. Syvällä uiva ja synkkä näyttely loppuu helppoon pyöräteokseen, joka ei yritä kertoa sinulle maailmasta mitään vaan antaa katsojan silmän ihastella kaksipyöräisen yksinkertaisen kauniita muotoja. Tämä teos on pyöräteoksistaan

tunnetun taidemaailman komeetan Erno Peltosen inspiroima yksinkertaistus tai kuvallinen referaatti. Nykytaiteilija viittaamassa nykytaiteilijaan. Ei tässä ainakaan voi kateudesta puhua vaan kollegiaalisesta kunnioituksesta. Tätä teosta kuvaa parhaiten suustani päässyt huokaus: ”ihana”.

Himangalta lähtöisin oleva Radio SuomiRockin juontaja Ville Kinaret arvioi neliosaisessa juttusarjassa himankalaista, ehkä hieman ruokotontakin alikulkutaidetta sivistyneesti.

Ville Kinaret arvioi himankalaista alikulkutaidetta, osa 1: Galleria Pahkalan risteys

Perunoita, HC-skeneä ja radioaaltoja – Ville Kinaret löysi monen mutkan kautta tiensä radiopersoonaksi

#