lauantai 4.7.2020 | 23:33
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Mielipide

Paikallisuus ja tarinat esiin ruokalistoilla

Su 30.6.2019 klo 17:00

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

Ruokamatkailu on yksi eniten kasvavista trendeistä matkailun saralla ja myöskään meillä matkailukaupunkina sen merkitystä ei voi ohittaa. Vaikka meillä vetovoimatekijöitä matkailuun riittää monellakin osa-alueella voi hyvä ruoka olla myös matkan pääasiallinen syy, jolloin makujen ja elämysten perässä tullaan kauempaakin. Itse matkustaessani yritän aina löytää paikalliset maut ja erikoisuudet olivat ne sitten ulkomailla tai naapuripitäjässä. Myös tuliaisiksi on aina mukava ostaa jotain pientuottajien tuotteita ja monesti matkalaukku paluumatkalla pullisteleekin erilaisia purnukoita mausteita, leipiä tai säilykkeitä.

Erilaiset ruokiin liittyvät tapahtumat, makukokemukset luonnossa, tarinalliset ruokailutuokiot tai parhaimmillaan itse osallistavat ruokailut voivat avata uusia asiakaskontakteja perinteisen ravintolaruokailun rinnalle. Matkailijat käyttävät matkabudjetistaan keskimäärin 25-50 prosenttia pelkästään ruokaan ja siihen liittyviin palveluihin ja aktiviteetteihin ja onnistuneella makukokemuksella he todennäköisesti tulevat seuraavalla kerralla samaan paikkaan uudelleen ja suosittelevat paikkaa myös muille tai vastaavasti huonolla kokemuksella jättävät tulematta.

Ruoan kotimaisuus ja lähiruoka ovat tällä hetkellä myös trendien huipulla ja skandinaavisia selkeitä makuja arvostetaan ympäri maailmaa. Vastuulliset toimijat huomioivat ilmastonmuutokseen vaikuttavat tekijät varmasti ravintolatoimissaan mutta myös markkinoinnissa paikallisten tuotteiden käytöstä kannattaisi ottaa enemmän irti. Toukokuun alussa voimaan tuli asetus, joka velvoittaa ravintolat ilmoittamaan lihan alkuperän näkyvästi tiloissaan, jolloin kuluttajien ei tarvitse sitä enää erikseen kysyä, mutta tämä ei poista sitä, etteivätkö asiakkaat olisi edelleenkin kiinnostuneita ruoan alkuperästä myös muitten tuotteiden osalta. Sijaintimme pohjanlahden rannalla antaa meille ainutlaatuiset mahdollisuudet käyttää lähivesistön tuoretta kalaa ja maakunta yhtenä vahvimmista perunan ja marjojen tuottajista pitää meidät juurevasti kiinni ainutlaatuisissa mauissa, mitä hiekkapitoinen maaperämme jalostaa. Tämä on seikka mitä meidän kaikkien kannattaa korostaa puhuessamme lähiruoasta alueellamme.

Visit Kalajoki yhteistyökumppaneineen järjestää lauantaina 24. elokuuta Hilman lähiruokatori-tapahtuman, jossa nostetaan esiin mm. ruokamatkailua ja lähiruoan merkitystä alueellamme. Järjestäjien toiveena olisi, että kaikki paikalliset ravintolatoimijat nostaisivat lähiruokateemaa yrityksissään esiin etenkin ko. viikolla mutta miksei myös pysyvästi esim. tarjoamalla paikallis-menuta ympärivuoden. Turistit arvostavat paikallisuutta ja autenttisuutta ja paikallisen ruokakulttuurin sekä tarinoiden tuotteiden takana esiin tuominen antaa varmasti lisäarvoa kokemukseen matkailijan silmin katsottuna. Annetaan heille siis makuja ja kokemuksia, jotka jäävät mieleen. Wieninleikettä ja pippuripihviä saa joka paikassa, mutta kunnon halstrattua siika-annosta tai nahkiaista ihanan kirpeässä etikkaliemessä ei.

Niina Vihelä

Ruoka- ja ravitsemusasiantuntija, Maa- ja kotitalousnaiset

Kestävän gastronomian opiskelija, JAMK

#