Zhou Xiang Xiangin Näkökulma: "Miksi meidän täytyy lähteä?"
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Artikkeli

Zhou Xiang Xiangin Näkökulma: "Miksi meidän täytyy lähteä?"

Kalajokiseutu+ | Ti 4.12.2018 klo 11:06

Kuten monet ulkomaalaiset, jotka vierailevat Suomessa, olen minäkin kiinnostunut suomalaisen peruskoulun käytännöistä ja tuloksista: kansallinen tasa-arvoisuus ja yhtenäiset oikeudet, jonka ansiosta vanhemmat voivat laittaa lapsensa valitsemaansa lähikouluun, terveellinen lämmin kouluateria jo vuodesta 1958, itsenäinen ja vastuullinen opetus korkeakoulutetuilta opettajilta ja keskinäiseen luottamukseen perustuva opetusjärjestelmä ovat ihailun aiheita muutama mainitakseni.

Työskenneltyäni eri liiketalouden tehtävissä Pekingissä seitsemän vuoden ajan, päätin hakeutua opiskelemaan Education and Globalization -koulutusohjelmaan Oulun yliopistoon opiskelemaan opetusta ja kansainvälisyysopintoja. Koulutusohjelma korostaa globaalia rooliaan opetuksessa, sillä minunkin opiskelukaverini olivat saapuneet opiskelemaan Ouluun kaikkialta maailmasta.

Valmistuttuani kesäkuussa 2018, sain työpaikan Kalajoelta, ja aloitin opetusurani. Olen hyvin ylpeä saadessani olla yksi harvoista maisterinohjelmasta valmistuneista, joka sai heti jatkaa suomalaiseen opetusjärjestelmään tutustumista käytännön työelämässä suomalaisessa koulussa työskennellen.

Tämä on ollut hieno kokemus. Lukion International Studies -kurssin opetustyön lisäksi, vierailen säännöllisesti Mäntylän ja Puolukan päiväkodeissa, Merenojan yläkoulussa ja satunnaisesti myös alakouluissa. Pidän koulun jälkeen englanninkerhoa Merenojan koululaisille ja suunnitelmissani on aloittaa kiinan kielen ja kulttuurin kurssi ensi vuonna. Tämä on ainutlaatuinen mahdollisuus muualta tulleelle seurata ja osallistua lasten kehitykseen suomalaisessa yhteiskunnassa. Minulle on annettu paljon tilaa ja aikaa kokeilla erilaisia opetusmetodeja voidakseni rakentaa yhteyden oppilaisiin eri kouluasteilla ja auttaakseni oppimisessa.

Uskon vahvasti, että molemminpuolinen ymmärrys on ensimmäinen askel oppimisessa. Uskon myös vahvasti siihen, että ymmärtäminen vie aikaa. Aina ei ole kyse siitä, mitä sanot tai teet, vaan siitä, ymmärretäänkö sitä, mitä yrität sanoa ja tehdä. Suomalainen opetusjärjestelmä tarjoaa rauhallisen ja kärsivällisen ympäristön, missä ymmärrys voi kasvaa. Valitettavasti näin ei ole monissa muissa maissa.

Työskenneltyäni Kalajoella melkein neljä kuukautta, olen hyvin iloinen, kun International Studies -opiskelijat sanovat minulle tunnin lopussa: ”Miksi meidän täytyy lähteä? Meillä oli niin hyvä keskustelu!”. Olen iloinen siitä, että opiskelijat ovat pyytäneet minua kertomaan itsestäni ja kulttuuristani, koska he haluavat tuntea minut. Sydäntäni lämmittää, kun englanninkerhon oppilaat sanovat: “On mukavaa kutsua ystäviä mukaan kerhoon, mutta jos kutsumme tänne lisää ihmisiä, saamme sinulta vähemmän huomiota.” Nykyisin tuntuu mukavalta tervehtiä tuttuja päiväkotilapsia ruokakaupassa ja kirjastossa. Olen niin kiitollinen kaikesta, että monet tuttavani Oulussa aiemmalta ajaltani Suomessa ovat panneet merkille innostukseni.

Kiitos kaikille teille, jotka ovat ottaneet minut mukaan yhteisöön. Kuten jo sanoinkin, tämä on ollut hieno kokemus jo tähän saakka.

#
Fingerpori