MAINOS

Kahvilan perustaminen vaatii työtä ja unelmointia

MAINOS - EXPONDO -


Oletko unelmoinut omasta kahvilastasi? Se on hieno ja kunnianhimoinen haave, joka vaatii työtä ja sitoutumista. Selvitämme, mitä kahvilan perustaminen vaatii ja miten unelmasta saadaan enemmän totta. Kahvilakulttuuri kukoistaa Suomessakin ja meillä juodaan erittäin paljon kahvia. Suomesta löytyy lukuisia toinen toistaan ihanampia kahviloita, joissa on omalaatuinen konsepti ja sen mukainen tarjonta.

Unelmasta käytännön asioihin

Omaa kahvilaa ei kannata perustaa hutiloiden, koska siihen sisältyy monta vaihetta. Jokainen vaihe kannattaa suorittaa huolella, jotta tietää mitä on tekemässä. Kahvilan perustaminen ja sen pyörittäminen ovat liiketoimintaa, johon liittyvät omat riskinsä.  Kahvilan perustaminen sisältää paljon käytännön asioita. Käytännön asioihin kuuluvat myös sijainnin valinta ja kahvilatarvikkeiden hankkiminen. Apuun tulee onneksi Expondo, joka on erikoistunut kahvila- ja ravintolatuotteiden myyntiin. Niiden kattavat verkkosivut tarjoavat laajan valikoiman eri ammattilaistarvikkeita.

Käytännön asioiden lisäksi pitäisi ottaa luovemmat aivonystyrät käyttöön ja pohtia konseptia sekä tapoja markkinoida uutta paikkaa. Se kannattaa tehdä huolellisesti, jotta voidaan luoda mahdollisimman otolliset olosuhteet kahvilalle. 

Pohdi konseptia tarkkaan

Kahvila perustuu yleensä tiettyyn konseptiin, joka toimii sen kantavana teemana lähes kaikessa toiminnassa. Konsepti sanelee esimerkiksi kahvilan sijainnin, juoma- ja ruokavalikoiman sekä sisustuksen. Konseptin alle voidaan liittää myös tiettyjä lisäpalveluita, kuten nouto- ja tilauspalvelut sekä aukioloajat.  Kahviloiden välinen kilpailu on todennäköisesti kovaa ja jokaisen kuppilan pitää tehdä kaikkensa erottautuakseen joukosta. Konsepti on avain tähän, mutta sen pitää olla toimiva ja mielellään tavalla tai toisella uniikki. 

Konseptia kannattaa pohtia rauhassa ja siihen voi auttaa tutkia markkinatilannetta. Onko tietylle konseptille tarvetta ja kysyntää tietyllä paikkakunnalla? Onko se tarpeeksi kiinnostava ja houkutteleva, että asiakkaat päätyvät sinne ja ostavat kahvilan tuotteita?   

Realiteetit asettavat rajansa

Kahvilan konseptin luominen on sekoitus luovuutta ja käytännön asioita. Siinä pyritään sovittamaan oma idea ja sen kysyntä yhteen. Tämän lisäksi kahvilan perustamiseen liittyy muita realiteetteja, jotka pitää ottaa tarkkaan huomioon.  Kahvilakonsepteja on maailmalla lukuisia ja niistä on voitu saada inspiraatiota omilta matkoiltaan. Ne voivat olla kuitenkin melko hullunkurisia riskejä, jotka eivät välttämättä toimi omalla paikkakunnalla.  Konseptin perimmäinen tarkoitus on määrittää, mihin tarpeeseen kahvila pyrkii vastaamaan.

Halutaanko sillä tarjota esimerkiksi vegaanisia kahvijuomia vai onko se suunnattu ensisijaisesti pienten lasten vanhemmille, jotka voivat kokoontua keskustelemaan uudesta elämänvaiheestaan? Konseptin määritteleminen vaikuttaa yleensä merkittävästi esimerkiksi kahvilan sijaintiin ja tyyliin. Sen pitäisi olla kokonaisuudeltaan eheä, jossa kaikki yksityiskohdat on otettu soljuvasti huomioon.   

Mistä aloittaa?

Oma kahvila on suuri hanke, johon kannattaa suhtautua maltilla. Sitä ei kannata aloittaa kiireellä, vaan taustaselvittely on paikallaan. Kahvilatoimintaan liittyy omat riskinsä ja ne pitää selvittää huolellisesti etukäteen. 

Internet voi toimia hyvänä inspiraation lähteenä, koska siellä koko maailma on avoin. Tietoa voi saada esimerkiksi erilaisista blogeista ja sosiaalisesta mediasta, joissa käsitellään kahviloita ja sen ympärillä olevia aiheita. 

Omaa verkostakin kannattaa hyödyntää ja asiasta voi haastatella kahvilayrittäjiä. Parhaassa tapauksessa voit löytää hyvän sparrauskumppanin, jonka kanssa peilata ideoita ja käytännön asioita yhdessä.